دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

در همه سال‌هایی که به اتفاق همسرم در باره هویت و قدمت تهران تحقیق و پژوهش کردیم ماحصل کارمان را در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دادیم و عنوان «تهران؛ شهر خاطره‌ها» را برای نمایشگاه انتخاب کردیم. ما معتقدیم که قریب به اتفاق مردم با تهران خاطره دارند.

تهران

همشهری آنلاین _ همایون عبدالرحیمی/ پژوهشگر: در همه سال‌هایی که به اتفاق همسرم در باره هویت و قدمت تهران تحقیق و پژوهش کردیم ماحصل کارمان را در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دادیم و عنوان «تهران؛ شهر خاطره‌ها» را برای نمایشگاه انتخاب کردیم. ما معتقدیم که قریب به اتفاق مردم با تهران خاطره دارند چرا که به بهانه های مختلف بارها به پایتخت آمده اند و با کوله باری از خاطرات آن را ترک کرده اند.

تهران، شهر خاطرات است و این موضوع به لحاظ اجتماعی اهمیت فراوانی دارد. تهران از بعد تاریخی هم شهر بسیار مهمی است. چنانکه در مقاطع مختلف تاریخی همواره در بطن اتفاقات مهم قرار داشته می‌توان گفت تهران نقطه شروع بسیاری از اتفاقات مهم تاریخی بوده است. بنا بر این نامگذاری روز تهران اقدام مهمی تلقی می شود که جای خالی آن به شدت احساس می شد.

روز تهران حالا بهانه مناسبی است برای اینکه تاریخ و هویت پایتخت را بیش از گذشته مورد واکاوی قرار بدهیم و از آن حراست کنیم. تهران با انبوهی از بناها و مکان های تاریخی که همه ما خاطرات مشترکی با آنها داریم شهر مهمی است اما فراموش نکنیم که این بناها و مکان های تاریخی در معرض خطر قرار دارند و بیم آن می رود که با گذشت زمان تخریب شوند. برای مراقبت از سرمایه های تاریخی و اجتماعی و تاریخ شفاهی تهران باید مستندنگاری کنیم.

تیم تحقیقاتی ما تا کنون درباره شکوه معماری و به خصوص درباره کاشیکاری، حجاری،آجرکاری و گچ کاری بناهای تاریخی تهران پژوهش های فراوانی کرده اما معتقدیم هنوز موضوعات ناشناخته بسیاری مانده که از نگاه پژوهشگران حوزه تهران شناسی مغفول مانده و باید به آنها پرداخته شود.

در چنین شرایطی، راه اندازی مرکز تهران‌پژوهی همشهری یک نقطه امید برای همه پژوهشگرانی است که در حوزه تهران شناسی فعالیت می کنند و با مستندگاری بناها، مکان ها و هویت تاریخی پایتخت می خواهند منابع مکتوب قابل اعتماد برای نسل های آینده به یادگار بگذارند.در دهه های گذشته انجمن های زیادی برای جستجو درباره هویت تهران شکل گرفت و حتی تعدادی مجله با همین رویکرد منتشر شد اما همه آنها یکی پس از دیگری محو شدند و خبری از آنها نیست.

مرکز تهران شناسی همشهری برای ماندن در این عرصه باید بیش از گذشته تبلیغ شود و در روزنامه همشهری جایگاه باید جایگاه تبلغاتی قابل اعتنایی برای آن در نظر بگیرند چرا که دوام و قوام این مجموعه به کشف هویت ناشناخته تهران کمک می کند.

کد خبر 890157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha